Osobnostní a sociální výchova reaguje na výzvy spojené s vývojem společnosti a trhu práce, zaměřuje se na snížení nerovností ve vzdělávání.
Změny RVP tak vychází z dlouhodobého záměru MŠMT na období 2023-2027 (MŠMT, 2023), který klade důraz na rozvoj vnitřní motivace, well-beingu a psychické odolnosti dětí. Dále se opírá o Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030 (MZ ČR, 2020) a požadavky na soft skills od zaměstnavatelů (Kompetence 4.0). Jejím cílem je poskytnout žákům základních škol podporu v sebepoznání, zvládání náročných situací, porozumění emocím a vztahům, což přispěje k jejich duševnímu zdraví a kariérnímu rozvoji.
Evoluce kurikula
Vzdělávací obor Osobnostní a sociální výchova v rámci českého kurikula tak prochází jakousi postupnou evolucí. Již 20 let je součástí metodické podpory k RVP ZV v oblastech jako osobnostní a sociální výchova, etická výchova, svět práce nebo třídnické hodiny. Analytické studie v ČR upozorňují na nutnost systematického ukotvení rozvoje osobnosti v kurikulu, jak vyplývá i z podkladových studií (Petr Chaluš, NÚV 2019; Josef Valenta, NÚV, 2019, aktualizace 2021). Koncept wellbeingu je také důležitý, s důrazem na dovednosti pro wellbeing. Obor OSV se prolíná s dalšími oblastmi, jako jsou Člověk a jeho svět, Výchova ke zdraví či Výchova k občanství.
Mezinárodní kontext
Trendy v zahraničních kurikulech ukazují na rostoucí důraz na osobnostní, sociální a kariérový rozvoj jako na klíčovou oblast zakotvenou v kurikulu. Poslední reformy ve státech jako Velká Británie, Malta, Rumunsko a Irsko tento přístup posilují.
Při jejich tvorbě české revize probíhala spolupráce se zahraničními odborníky na tvorbu kurikula, kteří diskutovali toto téma s českou veřejností na konferencích. Mezinárodní trendy, jako například OECD Survey on Social and Emotional Skills, zdůrazňují význam rozvoje sociálně-emocionálních dovedností (SEL) a dovedností pro řízení vlastní kariéry (CMS), které jsou zakotveny v mezinárodních rámcích a tvoří kontinuum rozvoje žáků.

