Pomoc s nastavením systému kariérového vzdělávání ve školách
Jste kariérová či výchovná poradkyně/výchovný poradce, ale nemáte síly, prostor a čas k dobrému nastavení kariérového vzdělávání ve škole?
Potřebujete pomoci s implementací do ŠVP?
Ráda Vám pomohu.

Proč pomáhám školám?
Věřím, že vzdělání má obrovský smysl, a to především v tom, jak může přispět ke spravedlivějšímu a rovnocennějšímu přístupu pro všechny děti. Každé dítě pochází z jiného sociálního prostředí a má rozdílné startovní podmínky. Tyto rozdíly zásadně ovlivňují, jakého stupně vzdělání může dítě dosáhnout. Doufám, že tím, že společně nastavíme kvalitní podporu přímo ve školách, pomůžeme snižovat sociální nerovnosti a umožníme dětem rozvíjet svůj potenciál a dosáhnout kvalitnějšího a spokojenějšího života.
Navíc mě tato práce neskutečně baví. Ráda přemýšlím nad výzvami, analyzuji situace a hledám vhodná řešení. Mám radost, když vidím, že správně nastavené procesy fungují a přinášejí reálné pozitivní dopady na jednotlivé děti i školy.

S čím mohu pomoci?








Co nejčastěji řešíte?
- Kariérové vzdělávání a poradenství ve škole ještě nemáme a nevíme, jak začít.
- Jsem kariérová či výchovná poradkyně/poradce, ale nemám dostatek času nebo zkušeností na ideální nastavení kariérového vzdělávání.
- Nevíme, jak kariérové vzdělávání implementovat do ŠVP a poté do výuky.
- Máme obavy z blížící se revize RVP a nevíme, jak naloži s oblastí kariérového vzdělávání (vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce, průřezové téma Péče o wellbeing, klíčová kompetence K podnikavosti a pracovní).
- Potřebujeme pomoci s lepším nastavením systému.
- Chceme uchopit kariérové vzdělávání komplexně, ale nevíme, jak na to.
- Kariérové vzdělávání a poradenství ve škole máme, ale chceme se ujistit, že děláme maximum.

Správně nastavený vzdělávací systém výrazně přispívá k rozvoji žákovských kompetencí, zejména v oblasti adaptability, odolnosti, schopnosti rozhodovat se a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Tím v dětech podporujeme schopnost vést kvalitní život a vytváření hlubokých vztahů s okolím i se sebou samými. Je také nezbytné reflektovat rozvoj umělé inteligence, měnící se trh práce, vzdělávací strategie ČR 2030+ a výzkumy Národního ústavu duševního zdraví týkající se deprese a psychických onemocnění dětí.

Výzkumy (Hlaďo, 2014 a Než zazvoní) ukazují, že hlavní problémy při volbě povolání u českých žáků pramení z jejich nedostatečné připravenosti k tomuto kroku.
Nové pojetí OSV a kariérového vzdělávání v revidovaném RVP ZV
Osobnostní a sociální výchova reaguje na výzvy spojené s vývojem společnosti a trhu práce, zaměřuje se na snížení nerovností ve vzdělávání. Vychází z dlouhodobého záměru MŠMT na období 2023-2027, který klade důraz na rozvoj vnitřní motivace, well-beingu a psychické odolnosti dětí. Dále se opírá o Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030 a požadavky na soft skills od zaměstnavatelů (Kompetence 4.0). Jejím cílem je poskytnout žákům základních škol podporu v sebepoznání, zvládání náročných situací, porozumění emocím a vztahům, což přispěje k jejich duševnímu zdraví a kariérnímu rozvoji.
Kde konzultace probíhají?

Konzultace probíhají u Vás ve škole nebo online – dle domluvy a potřeby. Někdy bude stačit se spojit online a probrat podstatné věci, jindy je lepší setkat se osobně, ukázat si prostředí školy, pomůcky, dokumenty a nastavení systému přímo namístě.
V případě cesty mimo Prahu se do ceny služeb promítne i čas na cestě a cestovné.

Dnešní generace mladých lidí, tzv. Generace Z (narození po roce 1995), má téměř neomezené možnosti a svobodu výběru. To je sice velkou výhodou, ale současně to komplikuje jejich rozhodování o budoucí kariéře, což může vést k pozdější nespokojenosti s vybraným oborem či profesí.
Správné nastavení kariérového vzdělávání, včetně poradenských služeb je tak klíčem k tomu, aby Vaši absolventi a absolventky udělalo správnou volbu a předcházelo se tak jejich předčasným odchodům ze vzdělávání. Díky tomu budou Vaši absolventi a absolventky spokojení se svou volbou a budou se k Vám rádi/y vracet, protože se cítili/y podporováni/y.

